ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
«ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΒΑΛΤΟ» της Αλίντας Δημητρίου
Οι σιωπηλές φωνές των ανώνυμων γυναικών της Αντίστασης
Τα χρόνια που τη χώρα πλάκωνε η φοβέρα, υπήρξαν άνθρωποι που δεν υποχώρησαν, που δε συνθηκολόγησαν, που «χαράμισαν» τη ζωή τους επειδή δεν ανεχόταν να κοιτάζουν χαμηλά. Η Αλίντα Δημητρίου, με πάνω από 50 ντοκιμαντέρ μέχρι σήμερα στοπ ενεργητικό της, αποφάσισε να δώσει φωνή στους ανθρώπους «χωρίς φωνή», στις γυναίκες που πήραν ενεργό μέρος στην Εθνική Αντίσταση, καθώς και τις οδυνηρές συνέπειες για τη συμβολή τους στο κίνημα κατά των κατακτητών. Με το πρώτο της ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «Πουλιά στο βάλτο», η Αλίντα Δημητρίου, μας φέρνει πρόσωπο με πρόσωπο με εκείνες τις γυναίκες – μάρτυρες, τις οποίες παρακολουθούμε να μιλούν για τη γεμάτη ενθουσιασμό και πάθος στράτευσή τους στις αντιστασιακές οργανώσεις. Από την Ιουλία Μπίμπα, που μετέφερε τα εκρηκτικά στην ΕΣΠΟ για την ανατίναξή της, και η οποία πιάστηκε, βασανίστηκε άγρια και εκτελέστηκε από τους ναζιστές με τσεκούρι στη Γερμανία, μέχρι την Ελένη Σκαρπέτη που οδηγήθηκε από Έλληνες στο Γουδί και διασώθηκε την τελευταία στιγμή.
Στην ταινία παρουσιάζονται 32 γυναίκες μάρτυρες και το σύνολο των γυναικών που κατέθεσαν είναι 40. Οι γυναίκες αυτές αναφέρουν τις διάφορες πλευρές της αντιστασιακής τους δράσης. Τις βλέπουμε και τις ακούμε να μιλούν για πολλά, για την οργάνωση συσσιτίων, εμψύχωση του λαού, ενημέρωση με συνθήματα, προκηρύξεις, χωνί, συμμετοχή στις κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις, αντίσταση και οργάνωση στις φυλακές, προβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας στα βασανιστήρια και στις εκτελέσεις. Αλλά και για τον ένοπλο αγώνα και τη συμμετοχή τους σε μάχες με τους κατακτητές. Μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες της νεοελληνικής ιστορίας, δηλαδή οι διώξεις, οι εξορίες και τα βασανιστήρια που υπέστησαν μετά την απελευθέρωση, διερευνάται από το φακό της Αλίντας Δημητρίου, η οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία της ταινίας. Συνεργάτες της, ο Αλέξης Γρίβας και η Αφροδίτη Νικολαϊδου στην κάμερα και η Ηλέκτρα Βενάκη στο μοντάζ.
Η σκηνοθέτιδα σε σημείωμά της για την ταινία, αναφέρει: «H συμμετοχή της γυναίκας σε όλες τις ιστορικές διαδικασίες, ακόμα και στις πιο ακραίες, συμμετοχή που παραμένει αφανής, είναι το θέμα της ταινίας ‘Πουλιά στους βάλτους’. Πιο συγκεκριμένα, η ταινία αναφέρεται στη συμμετοχή και προσφορά της γυναίκας στην Αντίσταση κατά την περίοδο της Κατοχής 1941-44, καθώς και στις συνέπειες που υπέστη. Στηρίζεται στις προφορικές μαρτυρίες των γυναικών που επέζησαν, με άξονα την ιστορική διαδρομή. Σε εκείνο, όμως, όπου εστιάζει δεν είναι η ιστορική περιγραφή αλλά η, μέσα από τις μνήμες, τα βιώματα ή και τα ψυχολογικά τραύματα, αποκάλυψη μιας στάσης ζωής των γυναικών σε πράξεις που θεωρούμε ότι αναφέρονται μόνο στους άνδρες».
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αρχειοθήκη ιστολογΙου
-
►
2016
(23)
- ► Δεκεμβρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (7)
- ► Ιανουαρίου (5)
-
►
2015
(55)
- ► Δεκεμβρίου (6)
- ► Σεπτεμβρίου (3)
- ► Φεβρουαρίου (1)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2014
(39)
- ► Δεκεμβρίου (4)
- ► Σεπτεμβρίου (7)
-
▼
2013
(73)
- ► Σεπτεμβρίου (3)
-
▼
Μαρτίου
(10)
- 30-31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2ΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ...
- Ποιος θα φυτέψει ένα mall στον ...Πλάτωνα;
- ΛΑΪΚΗ ΣΤΑΣΗ ΠΛΗΡΩΜΩΝ σε τράπεζες-εφορίες και ΔΕΚΟ
- Agrotopia - 1η Διάθεση Χωρις Μεσάζοντες
- ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΩΝ ΜΜΕ
- ΕΠΑΝΑΣΥΝΔΕΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΪΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣH. ΟΙ ...
- Τα media και το Μνημόνιο στο Στέκι της Λαϊκής Συνέ...
- ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΒΑΛΤΟ, ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΤΟ ΣΤΕΚΙ, Κυριακή 10...
- ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ
- ΤΑ 13 ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ
- ► Φεβρουαρίου (12)
- ► Ιανουαρίου (10)
-
►
2012
(141)
- ► Δεκεμβρίου (8)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (13)
- ► Ιανουαρίου (28)
Δημήτρη, διαπιστώνω εδώ και καιρό, με μεγάλη χαρά ότι έχεις μια ιδιαίτερη δυνατότητα στην παρουσίαση κάποιων συγκεκριμένων Κινηματογραφικών έργων και ταινιών που έχουν σαφή σημεία αναφοράς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κρατάω γιατί θέλω τα ανεβάσματα αυτά να τα φέρνεις και στο CINEFIL...!
Όπως π.χ. τούτη εδώ η υπέροχη ταινία.
Καλό βράδυ και συνέχεια για όλους. Η πρόταση είναι σαφής. :))))